Lite dålig på att uppdatera

Ja, lite dålig på att uppdatera är jag nog trots allt men det känns inte så jättekul just nu. Det går väl hyfsat egentligen men det är tråkigt… Jag längtar så efter mat! Och jag önskar att jag kunde gå ner bra i vikt genom att äta både nyttigt och onyttigt… Men så är det inte för mig… Cambridge funkar ju i alla fall och snart kommer jag börja trappa upp med en del vanlig (nyttig) mat också. Och på lördag ska jag och sambon ut på restaurang och äta för då har vi barnfritt.

Cambridge var lättare när jag inte hade två barn som kräver sitt… Det är jobbigt med kink och intensiviteten från barnen när ens krafter inte riktigt räcker till, och det är jobbigt att inte få sova hela nätterna, och det är jobbigt med nattningarna av yngste sonen, och det är jobbigt att laga mat till resten av familjen. Och motion orkar jag knappt tänka på ens!

Men men, jag har faktiskt bestämt mig att inte ge upp tanken och planerna på att bli smal. Nja, åtminstone ska jag bli nöjd med min kropp och vara normalviktig. Även om jag skulle råka ” fuska” eller “synda” så ska jag inte ge upp. Allt är inte kört för att man faller för en frestelse nån gång. En gång förstör inte allt. Det är ingen idé att fortsätta proppa i sig varje dag bara för att man råkar göra det nån gång. Jag har varit en “allt eller inget”-person men det vill jag inte vara länge! Allt ska få vara ok i en rimlig mängd.

Jag vill kunna ha det på det sätt som in konsulent sa, att det är ok med en ätardag i veckan.

Tidigare klarade jag av att motstå frestelser för att jag alltid tackade nej till allt och aldrig köpte nåt onyttigt (ja, jag har faktiskt haft en sån period och då tränade jag också fem dagar i veckan). Gud vad jag kände mig duktig när jag var så extrem med både kost och träning… Men sen kom det smygande – fester, ätande framför tv:n, godis, goda ostar etc… Och till slut unnade jag mig något varje dag! Och sen blev jag gravid och släppte alla hämningar 😉 Men värst blev det nog under amningsperioden (då första sonen hade kolik och jag började tröstäta)… Åt när jag var ledsen, uttråkad, stressad, för att fira… You name it! Inte konstigt att jag inte gick ner i vikt efter sönerna föddes… Tror även att jag fortsatte gå upp i vikt när mammaledigheten gick över och jag började på mitt stressiga jobb. Pust…

Blaa bla bla…

När yngste sonen sover så ska jag gå och ta mig ett glas vatten. Törstig!

Matplaner och ren kur

Igår var jag hos min cambridgekonsulent igen och på hennes våg vägde jag 78,2 kg. Himla skönt att min weekend med god mat inte sabbat viktminskningen något. Jätteskönt! Jag var nämligen lite orolig för jag åt ganska mycket mat, drack vin och åt ost samt dessert… Och har haft svårt att gå tillbaka till ren kur med Cambridge.

Jag ska köra ca två veckor ren kur, och sen lördagen 10/11 när vi ska ha barnvakt ska jag och sambon äta middag på restaurang… Efter det ska jag börja trappa upp med mat och det var bland annat det jag och konsulenten pratade om.

Så här ska jag äta när jag äter mat igen:

Frukost: exempelvis havregrynsgröt, en smoothie (utan banan), eller en omelett.
Mellanmål: 5 nötter + en liten frukt (ej banan eller vindruvor)
Lunch: en knytnäve protein + en knytnäve långsamma kolhydrater (rotfrukter, varma grönsaker, lite potatis är ok (ej pasta, bröd eller ris) + en handflata kalla grönsaker, dressing på olja och vinäger.
Mellanmål: 5 nötter + en liten frukt (ej banan eller vindruvor)
Middag: en knytnäve protein + en knytnäve långsamma kolhydrater (rotfrukter, varma grönsaker, lite potatis är ok (ej pasta, bröd eller ris) + en handflata kalla grönsaker, dressing på olja och vinäger.
Kvällsmål: ren protein (ägg, skinka, kött, räkor, keso, kyckling)

Sen är det tydligen ok för mig att ha en ätardag i veckan då inget är förbjudet. Kanske inte helt omåttliga mänger men då är det ok att ta lite godis, ost, pasta…

Jag längtar efter mat!!

Efter ren kur med Cambridge känns det som rena lyxen att få äta ägg och grönsaker igen! Och räkor längtar jag efter!

Idag gjorde jag egen majonäs till resten av familjen som åt fiskpinnar till middag.